Dobry pomysł
Pierwszym krokiem w otworzeniu sklepu internetowego jest dobry pomysł na biznes. Współczesna konkurencja na rynku handlu internetowego jest bardzo duża, więc czynnością niezbędną jest sprawdzenie i przeanalizowanie sytuacji. W tym przypadku należy zastanowić się, co opłaca się sprzedawać, co będzie lepsze od konkurencji i jakie produkty zapewnią sukces sprzedażowy. Dodatkowo warto zapoznać się z konkurencyjnymi sklepami, zbadać rynek ewentualnych dostawców i dokonać rozeznania w sytuacji. Tylko przemyślane działania mogą przynieść wymierny efekt.
Założenie działalności gospodarczej
Otworzenie sklepu internetowego i prowadzenie handlu w sieci wymaga prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli sklep internetowy jest dodatkiem do obecnej działalności, to wystarczy jedynie dokonać zmian w PKD. Natomiast gdy e-sklep staje się początkiem działania na własny rachunek, to należy założyć firmę, wpisać ją do KRS lub CEIDG, uzyskać REGON oraz załatwić wszelkie formalności z Urzędem Skarbowym i ZUS-em. Czynności tego typu trwają zazwyczaj nie dłużej niż kilka dni.
Kwestie praktyczne
Ponieważ sklep internetowy jest prowadzony w sieci, to wymaga pewnych niezbędnych działań. W tym przypadku należy wybrać oprogramowanie do prowadzenia sklepu, czyli wszystko to, bez czego nie może funkcjonować żaden e-sklep. Dobrym rozwiązaniem jest platforma sklepowa np. Sky-Shop.pl. Wtedy kwestie takie jak hosting czy integracje w sklepie mamy z głowy. Dodatkowo możemy liczyć na wsparcie techniczne. Kwestią niezwykle ważną jest szata graficzna sklepu, która powinna być przejrzysta, funkcjonalna, rzetelna i przyjazna klientowi. Na tym etapie zakładania sklepu internetowego należy także stworzyć regulamin, zasady sprzedaży, formy płatności i pozostałe kwestie będące podstawą działalności w sieci. Po dopełnieniu wszelkich formalności sklep internetowy jest gotowy do działania.
Otwierając swój własny e-sklep nie wolno także zapominać o działaniach marketingowych. Skuteczna reklama, profesjonalne pozycjonowanie witryny i szerokie docieranie do potencjalnych klientów to jedne z podstawowych czynności właściciela, które pozwolą mu na osiągnięcie sukcesu.