Samorządowcy uważają, że charakterystyczna nazwa ułatwi promocję regionu i przyciągnie w te okolice więcej turystów.
Wszystkie gminy jednogłośnie zgodziły się, że przemianowanie nazwy powiatu to ciekawy pomysł, który pozwoli dotrzeć z komunikatem o atrakcjach regionu do mieszkańców całej Polski. Dodatkowo, pozwoli uniknąć nieporozumień, związanych z myleniem nazwy powiatu jeleniogórskiego z zielonogórskim.
Przygotowania do przemianowania powiatu rozpoczęto od konsultacji społecznych. Badanie opinii przeprowadzono wśród mieszkańców regionu karkonoskiego, między innymi za pomocą ankiety internetowej opublikowanej na Fan Page’u „VisitKarkonosze.com”.
Zmiana nazwy powiatu to element strategii promocyjnej regionu. Karkonoskie gminy już od kilku lat podpisują porozumienia o współpracy w tym zakresie. W ramach strategii powstała m. in. Marka Karkonosze, symbolizująca hart ducha i siłę mieszkańców Karkonoszy. Promocja regularnie odbywa się również na targach turystycznych w całej Europie. Zmiana nazwy administracyjnej powiatu będzie stanowiła dopełnienie tych działań.
Karkonoskie gminy wzorują się na odnoszących sukcesy powiatach tatrzańskim i bieszczadzkim, które swoją nazwę zaczerpnęły właśnie od gór - głównego bodźca rozwojowego. Według danych Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych, w styczniu 2013 roku nazwę lub rangę zmieniło 143 miejscowości.