Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych. Decyzję udało się uzyskać w niespełna 3 miesiące. Tym samym, po wielu latach oczekiwania, tunel w Świnoujściu przechodzi z fazy analiz, planów i projektów do realizacji robót budowlanych.
Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych

Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Tunel w Świnoujściu wchodzi w etap robót budowlanych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” w ramach podpisanej we wrześniu 2018 roku umowy o wartości 793 mln złotych. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin, a oddanie do ruchu planowane jest we wrześniu 2022 roku. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, które finansuje inwestycję, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego, wspierając samorząd w prowadzeniu inwestycji. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, a kwota dofinansowania to 775,6 mln złotych.

Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską.

Pierwsze roboty budowlane

W ciągu najbliższego tygodnia Wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle ważne ze względu na często znajdowane w rejonie Świnoujścia niewybuchy z czasów II wojny światowej. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował swoje zaplecze. Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części: wykonanej w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o długości 295 m oraz zasadniczej części drążonej o długości 1,48 km.

Maszyna drążąca wysokości 3-piętrowego budynku

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów. Urządzenie zostało zamówione już przez Wykonawcę w Chinach. Będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie rozpocznie się montaż maszyny w komorze startowej. Drążenie powinno rozpocząć się zgodnie z harmonogramem na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy. W sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowana.

Droga w tunelu

W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.


otomedia.pl



Dzisiaj
Czwartek 28 marca 2024
Imieniny
Anieli, Kasrota, Soni

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl


otoswidnica.pl © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl